Renégocier l’histoire par la musique ; ou comment la bande originale de Django Unchained (2012) permet de reconquérir l’esclavage

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Margaux Collin

Abstract

The aim of this article is to analyze how the nostalgia behind the choice of tracks on the Django Unchained soundtrack renegotiates slavery as it has hitherto been portrayed in American cinema. We propose to study the way in which this soundtrack operates a displacement of the imaginary, enabling the emancipation of this long-anonymous, victimized, coerced slave who is finally freed by the field of possibilities opened up by the cinematic medium.

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How to Cite
Collin, M. (2024). Renégocier l’histoire par la musique ; ou comment la bande originale de Django Unchained (2012) permet de reconquérir l’esclavage. Imaginaires, (26), 174-189. https://doi.org/10.34929/imaginaires.vi26.59
Section
Articles
Author Biography

Margaux Collin, Université de Reims Champagne-Ardenne, CIRLEP, Reims, France

Margaux Collin est en troisième année de doctorat à l’université de Reims Champagne-Ardenne, où elle enseigne également. Sous la direction de Christine Chollier, elle travaille sur le traitement de l’esclavage dans les adaptations cinématographiques produites pendant la présidence d’Obama, à savoir Django Unchained de Quentin Tarantino, 12 Years a Slave de Steve McQueen et Birth of a Nation de Nate Parker. Elle s’est également intéressée aux enjeux de l’adaptation cinématographique en produisant une étude comparative de Mandigo (Fleisher, 1975) et 12 Years a Slave (McQueen, 2013).